Date:januari 22, 2015

Plot

Marketing op basis van je locatie van je mobiel. Dat is het idee van Plot. Bijna vier jaar geleden startte Menno Kolkert dit bedrijf samen met drie vrienden. Inmiddels bestaat het uit zes werknemers en staat de volgende uitbreiding te wachten. Dat dit niet zonder slag of stoot ging, horen we van Menno Kolkert.

“Met een gepersonaliseerde dienst op basis van je locatie hadden we een gouden idee in handen. Zowel bedrijven als potentiële klanten zagen de meerwaarde ervan in. Doordat zo veel mensen enthousiast waren, richtten wij ons op te veel markten. Hierdoor bleven wij in de middenmoot hangen en konden we net niet het verschil maken voor bedrijven, ondanks dat velen potentie zagen.” Menno besloot daarom samen met de partners terug te gaan naar de basis om te bepalen voor wie wel het verschil gemaakt kan worden.

“Nu richten wij ons op de applicatiebouwer aan wie wij software leveren voor een app zodat locatiebepaling mogelijk wordt. Hierdoor kunnen bedrijven uiteindelijk via hun apps gepersonaliseerde berichten laten versturen. Concreet betekent dit dat als iemand in de buurt van een bepaalde winkel is, deze een aanbieding voor die winkel kan ontvangen. Door vooraf aan te geven waar de consument interesse in heeft, wordt een overkill aan berichten voorkomen.”

Blijven ondernemen
Plot focust zich nu wereldwijd op de applicatiebouwers. Steeds meer klanten komen uit Groot-Brittannië en Amerika. De vooruitzichten zijn dan ook positief, met dito ambitie. “Plot wordt hét platform binnen de location based services. Ondernemen is het mooiste wat er is en met Plot voelt het alsof ik goud in handen heb. Het feit dat je van een pril idee een succesvol product kan bouwen, spreekt me enorm aan.”

Binnenhalen van investeringen
“The SUN heeft ons op allerlei vlakken gesteund. Ze hebben ons geholpen met het ophalen van kapitaal, het vinden van ons eerste bedrijfspand, het profiteren van goedkopere tarieven van advocaten en andere financiële experts en het optimaliseren van het businessplan. Hierdoor hadden we een kwalitatief goed netwerk om ons heen dat ons steunde bij de aspecten die je tegenkomt bij groei.”