Masterclass ‘investeren in ICT start-ups’

Is het echt zo dat banken vandaag de dag minder snel leningen verstrekken? Wat maakt een start-up interessant voor een investeerder?  Op dinsdag 18 maart 2014 organiseerde The Start-Up network Amsterdam in samenwerking met de Rabobank de masterclass ‘investeren in ICT Start-Ups’. Aan het woord investeerders én ondernemers.

Verslag

Is het echt zo dat banken vandaag de dag minder snel leningen verstrekken? Wat maakt een start-up interessant voor een investeerder?  Op dinsdag 18 maart 2014 organiseerden The Start-Up network Amsterdam in samenwerking met de Rabobank de masterclass ‘investeren in ICT Start-Ups’. Er werden veel vragen beantwoord!

Hoog in de Mondriaantoren  met een schitterend uitzicht op de Amstel werden alle deelnemers ontvangen in de boardroom van de Rabobank. Aanwezig waren Informal investors,  start-up experts en innovatieve ondernemers.

De Rabobank over innovatieve ondernemers en financiering
De masterclass werd geopend door Joep van Schagen, financieringsspecialist van de Rabobank. Hij liet zien waar de Rabobank op let bij een financieringsaanvraag. Zo schat de Rabobank onder andere in of de financiering verstandig is en zekerheid biedt (hoe financier je zaken en hoe haalbaar is succes). Maar ook de kwaliteiten en persoonlijkheid van de ondernemer zelf en branchecijfers zijn belangrijke peilers. In de daarop volgende levendige discussie kwamen vragen van de ondernemers aan bod: is het echt zo dat banken vandaag de dag minder snel leningen verstrekken? Kun je als innovatieve ICT Start-Up ook bij de Rabobank terecht? Hoe kan crowdfunding bijdragen aan je financieringsvraagstuk ?

Hoe komt een Start-Up ‘in the picture’ voor investeerders?
Hierop volgde een panel discussie met manager bedrijvenadvies van de Rabobank Adriaan Sluring, investment associate van Sanoma Ventures Sjoerd Huitema, en directeur van Woodwing ventures Erik Schut. Welke ICT Start-Ups komen in aanmerking voor investeringskapitaal? Waarop wordt geselecteerd? En welke doelen hebben investeerders voor ogen? De drie heren lichtten toe. Belangrijke adviezen: toon commitment voor je onderneming en zorg voor een eerste werkende versie van je product. Ook is het van belang dat zowel het idee als de ondernemer aansluiten bij de persoonlijke kennis en het netwerk van de investeerder. Een investeer brengt namelijk meer mee dan alleen een zak geld. Het is voor zowel start-ups als investeerders van belang de juiste match te vinden.

PitchBijeenkomst 3PitchBijeenkomst

Pitchen maar…. vier Start-Ups aan het woord
Daarna het woord aan vier succesvolle innovatieve ondernemers. De eerste pitch was die van Maarten Bloemers van Kasco, een online facturatiedienst waarbij het hele proces van debiteurenbeheer door Kasco wordt geregeld, van factuur tot en met vonnis. Kasco wil de markt van incassobureaus volledig veranderen.

Luke van der Wardt van MyPUP nam het stokje over. Hij heeft een innovatieve manier bedacht om eenvoudig pakketjes op je werkplek te laten bezorgen. Door middel van lockers met een specifiek slot dat bediend wordt via je eigen smartphone wordt het voor werknemers voortaan mogelijk  om privé pakketjes eenvoudig te laten bezorgen. Dit scheelt kosten en bied een extra service aan werknemers.

Ook zo’n hekel aan die huishoudelijke klusjes (denk aan tuinonderhoud, computer problemen, de hond uitlaten)? Ming-Fai Wai presenteerde een oplossing: KlusUp. Een online platform dat mensen met te weinig tijd in contact brengt met handige klussers die opzoek zijn naar wat extra bijverdiensten. Zo kun je eenvoudig je alledaagse klusjes uitbesteden.

Hanco Ravelli sloot af met de pitch over Curb. Een uniek en duurzaam fitnes product waarbij de populaire crosstrainer is omgebouwd tot vervoersmiddel dat buiten te gebruiken is. Zijn missie is om ons allemaal aan de Curb te krijgen en zo iedereen meer te laten bewegen. Tijdens de pitch presenteerde Ravelli de Kids Curb, die obesitas bij kinderen op een leuke en speelse manier kan voorkomen.

Proosten op: de pitch winnaar en inspirerende ontmoetingen!
Wie had de beste pitch van de dag? MyPUP werd tot winnaar verkozen. Een duidelijke oplossing voor een zichtbaar probleem aldus het jury commentaar. Als prijs kreeg MyPUP een boek over de revolutie van de mediatechnologie en de rol die Apple en Google hierbij hebben gespeeld. De overige pitchers en panelleden ontvingen een bijzondere fles wijn afkomstig uit Silicon Valley.

De afsluitende borrel bleek al even succesvol als de masterclass zelf. Deelnemers raakten druk met elkaar in gesprek. Resultaat? Een hoop interessante ontmoetingen en een gezonde voedingsbodem om een deal te sluiten!

 

Leave a Reply

*

captcha *