Hoe kom je van innnovatie tot werkelijkheid?

Joost de Waard hielp via The SUN ondernemer Rob van Opdorp bij het succesvol naar de markt brengen van de Villagepump: een waterzuiveringsapparaat voor ontwikkelingslanden. Joost: ‘Met de Villagepump ontstaat er echt wat. Zowel in ontwikkelingslanden als in Nederland. De cirkel is rond!’.

Een voorbeeldcasus van hoe een innovatie werkelijkheid wordt.

Over De Villagepump
De Villagepump is een pomp waarmee je op eenvoudige wijze vervuild water kunt zuiveren zonder externe energiebron. Met alleen handkracht kan de gebruiker ruim 500 liter vervuild water per uur zuiveren tot veilig en goed smakend drinkwater. Dit zonder het gebruik van chemicaliën. De Villagepump is een idee van industrieel ontwerpers Rob van Opdorp en Maarten Willems. Inmiddels staan de eerste pompen in onder andere Mali, India, Indonesië, Turkije en Zambia.

Twee jaar geleden startte de ontwikkeling van de Villagepump als een project. Focus lag op het ontwikkelen van een feitelijke pomp op basis van het bestaande ontwerp. ‘Toen de eerste pompen beschikbaar waren begon Villagepump zich ook als bedrijf te ontwikkelen. In die eerste fase kunnen innovatienetwerken zoals The SUN van groot belang zijn. Er gaat namelijk een heel traject aan vooraf voordat je een concrete pomp in bijvoorbeeld Kamani (Mali) hebt staan’, aldus Joost.

De startfase: innovatienetwerken als vliegwiel
Vaak is het voor (door)startende ondernemers te duur om meteen één-op-één ondersteuning in te schakelen, maar is die behoefte er wél. Dat gold ook voor Villagepump. Twee jaar geleden zocht Rob namelijk ondersteuning bij het ontwikkelen van de Villagepump van idee naar concreet marktproduct.

Via The Start-Up Network Amsterdam (SUN) ontving Villagepump de gewenste ondersteuning om verder te groeien. Joost: ‘In de eerste fase zoeken Startups vooral ondersteuning op het vlak van financiering, productontwikkeling, publiciteit, launching customers enzovoorts. Een netwerk waar je kennis kunt delen en je innovatie kunt laten zien aan de juiste partners is dan onmisbaar. In die eerste fase kon ik via The SUN de ondernemers achter de Villagepump echt operationeel ondersteunen en daar had Rob op dat moment behoefte aan.’

Daarnaast ontstaan er spontaan mooie initiatieven binnen het netwerk van The SUN. Joost vertelt: ‘Zo werd Villagepump gevraagd voor ‘De Week van de Stad’. Daar werd ter plaatse water uit de grachten gezuiverd voor Amsterdamse wethouders. Dat is goed voor je zichtbaarheid. Ook kwam Rob in contact met een distributeur in Nepal via The SUN.’

De bedrijfsontwikkelingsfase: kritische factoren voor succes
Na verloop van tijd brak voor Villagepump de tweede fase aan: de ontwikkeling van het bedrijf zelf. Daarvoor is uiteindelijk vaak één op één begeleiding gewenst. Joost: ‘het is mooi om Villagepump te zien groeien van projectorganisatie naar een echte onderneming. De Villagpump is denk ik zo succesvol door een aantal kritische factoren. Dat was in eerste instantie uiteraard het enorm sterke idee. Daarnaast was er een investeerder die in de Villagepump gelooft. Maar het belangrijkste zijn misschien de ondernemers zelf nog wel. Ze zijn ‘coachbaar’, zien op tijd in wanneer andere expertise nodig is, durven hun goede idee te delen en blijven niet op een zolderkamertje zitten. Die houding betaalt zich terug. Dat zie je nu er met de Villagepump echt iets ontstaat. Hier en in Kamani. Dan is de cirkel wat mij betreft heel mooi rond!’

Mr Issiaka, inwoner en dorpoudste van Kamani (Mali) over deze innovatie:

Ik ben geboren in dit dorp en ik kan u verzekeren dat dit een van de meest zinvolle en gezegende initiatieven is van het afgelopen decennium. Water is leven, en het leven is terug in Kamani. Dat maakt ons heel gelukkig!”

Leave a Reply

*

captcha *